Fototips

Under min hittills ganska korta tid på fotoskolan har jag fått mängder av tips från lärare och gästföreläsare. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av sådant som jag tänker att andra fotointresserade kan ha glädje av att veta också.
  • Har du någon gång tyckt att kameran inte kan "se" det du ser? Kameran brukar ha svårt att ta med både de mörka partierna t.ex. under en bokhylla och de ljusa partierna som t.ex. utsikten genom fönstret. Ofta blir antingen fönstret alldeles vitt (utfrätt) och bokhyllan rätt exponerad, eller så blir allt utanför fönstret bra och bokhyllan kolsvart. Det är kamerans nackdel. Våra ögon klarar dessa ljusskillnader bättre. Ett tips för att få ett hum om hur bilden kommer att bli är att kisa. Då kommer du närmare hur kameran "ser" omgivningen.    

  • Vill du fotografera någon, känd eller okänd - fråga! Kontakta personen och berätta att du är intresserad av att fota denne. Detta gäller även kända personer. De allra flesta blir smickrade och det värsta som kan hända är att du får ett nej. Då har du i alla fall frågat.
  • Var ödmjuk mot de som kan mindre om foto än dig. Alla har någon gång undrat vad en bländare, en slutare och ett ISO-tal är för något. Alla har varit nybörjare, även de mest kända fotograferna. Dela med dig av det du kan till andra så att de också kan lära sig. Det vinner alla på i längden.
  • Våga ta betalt för dina bilder. I början kan det självklart vara bra att göra en del fotograferingar gratis eller med mindre betalt, men vill du ta fotograferandet ett steg längre och kanske en dag börja leva på ditt fotograferande måste du börja ta betalt. Ingen går till en tandläkare och säger "Du som är så duktig på att laga tänder, skulle du kunna laga min tand, men utan betalning?". Fotograf är också ett yrke och det är bättre att få jobb för att någon tycker att du är duktig än för att du är gratis. 
  • Fotograferar du en modell/person som är van att stå framför kameran - börja med närbilder för att efteråt ta helkroppsbilder eller bilder med mycket miljö runtomkring. På så sätt får du närbilderna när modellen fortfarande har sminket på rätt plats, inte har hunnit börja frysa, bli röd i ansiktet av värme m.m. Fotograferar du dock en modell som är ovan - börja med några bilder lite längre ifrån så att personen känner sig lite tryggare och gå sedan in på närbilderna. I båda fallen, prata med modellen och ge modellen beröm när han/hon gör något bra. Det finns inget som gör en modell så osäker som när fotografen är tyst. Då vet personen inte om den gör "rätt".
  • Är du ute efter en viss känsla när du fotograferar en modell, ta med några bilder och visa modellen. Kanske har du sett någon bild i en tidning eller på internet som du inspirerats av. Ta då med den, helst flera liknande, så förstår modellen lättare vad det är du vill ha ut av fotograferingen. Det handlar alltså inte om att plagiera någon annans jobb, utan mer visa vilken känsla du vill åt. 

Så bra tips! Lite annorlunda tips också än vad jag brukar läsa. Jag är själv inte så duktig på foto så jag blir glad när jag läser om det där att vara ödmjuk mot nybörjare.

Svar: Åh så kul att tipsen uppskattas! Hoppas att de kan vara till hjälp :)
Victoria Söderström

2012-10-30 // 22:49:56
» Frida

Bra tips!

Svar: Tack så mycket!!
Victoria Söderström

2012-10-30 // 22:50:41

Fin blogg du har

Svar: Tack!! Vad kul att du tycker det :)
Victoria Söderström

2012-10-30 // 22:51:22

Bra inlägg!!

Svar: Tack söta!! :)
Victoria Söderström

2012-10-31 // 10:36:48

åh, tack! Ska tänka på dessa tips i framtiden :)

Svar: Åh vad kul! Hoppas att de kan vara till hjälp :)
Victoria Söderström

2012-10-31 // 13:17:02

Super fin blogg!!
Kolla gärna in på min blogg & när du ändå är där kan du ju vara snäll och slänga in en kommentar! :)

Ha en bra dag!
P.s vad duktig du är på att a foton! D.s

Svar: Tack så mycket!! Ha en bra dag du också :)
Victoria Söderström

2012-10-31 // 18:46:46
» Neval

väldigt bra tips och så ska du ha beröm för din underbara bloggdesign!!

Svar: Tusen tack!! Bloggdesignen fick jag från en kompis så kan tyvärr inte ta åt mig äran där. Men headern har jag gjort själv :P Måste bli bättre på det där med bloggdesign! :)
Victoria Söderström

2012-10-31 // 20:48:21

Så bra med tips!

Svar: Tack! :) Alltid kul att det uppskattas :)
Victoria Söderström

2012-10-31 // 21:23:08

Bra inlägg med inspirerande tips :)

Svar: Tack!! Vad kul att du tyckte om tipsen! Ska göra en uppföljare någon dag framöver också :)
Victoria Söderström

2012-10-31 // 23:23:55

Var med i min tävling där vinsten är en valfri vara från Lux-Case (många grejer till iPhone, Samsung, SE, Nokia etc), klicka här för att delta: http://shoemania.se/2012/october/tavling-vinn-valfri-vara-fran-lux-casese.html

2012-11-01 // 08:47:51

bra tips, fin blogg, fina bilder!

Svar: Tack så mycket! Kul att du tycker om tipsen, bilderna och bloggen :D
Victoria Söderström

2012-11-01 // 13:46:43

ÅH vilka bra tips!
Besök gärna min blogg :)

bydafina.blogg.se
/ Kommentera något gärna!

Svar: Tack, kul att du gillar dem!
Victoria Söderström

2012-11-01 // 15:25:30

Grymt bra tips! Kommer att vara till användning i framtiden :)

Svar: Tack!! :) Åh, vad kul att de kommer vara till användning :)
Victoria Söderström

2012-11-05 // 16:20:24

Jättebra fototips! :)

Svar: Tusen tack!! :D
Victoria Söderström

2012-11-05 // 16:27:52

Det tredje tipset är helt underbart, precis så ska det vara och alla har ju varit nybörjare!

Svar: Tack! Ja precis, det gäller att vara ödmjuk :) Jag är jättetacksam för de som lärde mig saker när jag var nybörjare så nu vill jag gärna lära vidare om det finns något jag kan som någon annan undrar över :)
Victoria Söderström

2012-11-05 // 21:01:08
» Annie

Superbra tips!

Svar: Åh tack så mycket fina!! :)
Victoria Söderström

2012-11-06 // 10:48:01