Frågor och svar


Jag tänkte att jag skulle passa på att svara på några frågor som trillat in på sistone. Först och främst kan jag berätta lite mer om mig själv. Jag heter alltså Victoria och kommer ursprungligen från Skellefteå. Jag är utbildad beteendevetare i grunden, men läser nu på fotoskolan i Jönköping. De båda ämnena psykologi och foto möts i ett intresse för människan och mötet mellan människor. Psykologiska begrepp och processer återspeglas ofta i mina foton på olika sätt och jag tycker bäst om foton som förmedlar budskap eller väcker tankar.

(en av mina ansökningsbilder till fotoskolan)

Jag fick en fråga om hur jag gjorde röken i bilderna från skoluppgiften lite längre ner på sidan och hur jag fick den att synas så bra i bild. För att skapa röken använde jag en rökpatron (finns att köpa i hobby-butiker eller fyrverkeributiker). Det var mest för att jag ville ha mycket rök. Annars kan man ju använda t.ex. en rökelse. För att röken ska synas bra kan det vara bra att fotografera mot en mörk bakgrund, speciellt om röken är ljus (grå/vit). Då syns den bättre. Ljus rök mot en ljus bakgrund syns inte lika bra. Jag använde manuellt fokus också för ibland kan det vara svårt för kameran att förstå var den ska fokusera när man fotograferar rök. Lycka till ni som vill testa!


Jag fick också frågan vad molnen i bilden ovan var gjorda av. Det jag använt mig av är vaddering/kuddstoppning som finns att köpa på t.ex. Panduro. Det är alltså gjort för att man ska kunna fylla på soffkuddar och liknande när de tappat formen, eller om man vill göra egna kuddar. Själv tyckte jag att det var perfekta moln! Min superduktiga klasskompis Beata har också använt sig av sånt i flera bilder, t.ex. denna.

I våras ville jag ha lite argare moln och då spraymålade jag dem med grå och blå sprayfärg när jag gjorde bilden nedan.


Om ni undrar något mer är det bara att fråga. Jag delar gärna med mig av det jag kan.



Åhhh jag är helt kär i dina bilder! Älskar också psykologi, så jag har hittat rätt blogg med andra ord haha!

Svar: Åh vad roligt!! Vad glad jag blir!! :D Då hoppas jag att du ska trivas här :)
Victoria Söderström

2012-10-17 // 21:03:07

OJ vilken inspiration bomb!! Så himla fräna bilder!!

Svar: Åh tack tack tack :D
Victoria Söderström

2012-10-18 // 20:25:58

Jätte fina bilder :) imponerande!

Svar: Tusen tack! :D
Victoria Söderström

2012-10-18 // 21:11:35

Wow vilka bilder! Du kan ju uppenbarligen din grej så nu undrar jag om du även kan kameror? Jag har Nikon D40 nu, men vill byta upp mig. Vad ska jag köra på? :D
Du får gärna ta det på amatörspråk då jag leker med kameran utan någon som helst utbildning och inte är så insatt i det tekniska. :D Jag tar kort som jag tycker om och skiter blankt i om det är "rätt" eller "fel". :) Tack på förhand!

Svar: Åh tack så mycket! Jag kan lite om kameror men fotograferar själv med Canon så är lite bättre på deras modeller. Det du behöver fundera lite på är vad kameran får kosta. Vilken prisklass är okej och vad vill du att den ska kunna göra? På cyberphoto.se kan du kryssa i "nybörjare", "avancerad" eller "professionell" och du kan jämföra modeller med varandra. Du behöver förstås inte köpa kameran därifrån sen men det är ett bra ställe att jämföra kameror på. Du kan också läsa recensioner av kameror här: http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76&title=N%2A&_sort=votes+desc%2Ctitle Där har användare av kamerorna gett betyg och skrivit vad de tyckte om sina köp. Men kanske en D7000 skulle passa? Eller D3200 som är lite billigare? Jag har dock flera gånger fått tipset att lägga mer pengar på objektiv och mindre på huset om man måste välja, eftersom objektiven hänger med mycket längre. Många köper objektiv en gång och sedan får de följa med medan kameror blir "gamla" och byts ut. Men jag tror att vilken kamera du än väljer kommer du bli jättenöjd för kamerorna har utvecklats sedan D40 skapades :) De har blivit bättre när man fotograferar där det är mörkare (och måste ha högt ISO), fått bättre autofokus och nu har många kameror filmfunktion. Lycka till! Och fortsätt att fotografera sånt du tycker om :) Det är viktigast! Det ska vara roligt att fotografera och inte en massa rätt och fel. Kram!!
Victoria Söderström

2012-10-19 // 10:42:11

Tack så hemskt mycket för svaret!! Sånt gör mig så glad! Tänker absolut följa ditt råd. För det är en djungel för mig:P Jag tror precis som du, jag jobbar ju som vimmelfotograf och min kamera klarar ju som sagt inte så högt ISO just nu :/ Det är ju roligare när det funkar som man vill! Men tack igen, uppskattar verkligen att du la ner tid på ditt svar! :D

Svar: Åh vad bra att jag kunde hjälpa till! Jag minns själv vilken djungel det var och till viss del fortfarande är! Det kommer ju så mycket nytt hela tiden så det är svårt att hänga med i alla begrepp.
Ah, vad kul att jobba som vimmelfotograf! :) Ja då är det ju ofta väldigt mörkt när man fotar. Hoppas i alla fall att du hittar en kamera du blir nöjd med :) Du kan alltid gå till affären och be om att få klämma och känna på deras kameror så kan du känna hur den känns i handen också. Kram och lycka till!
Victoria Söderström

2012-10-20 // 12:32:30
» Sofia

Åh älskar din blogg och dina bilder, hur inspirerande som helst!

Svar: Åh tack!! :D Vad glad jag blir att du gillar bloggen och bilderna :D
Victoria Söderström

2012-10-20 // 15:34:17

Gud vilka underbara bilder du tar! :)
Jag har absolut fått en ny favorit blogg nu!

På den sista bilden med glasburkarna, hur har du redigerat den? Den känns mer som en målning än ett fotografi på något sätt. :)

Svar: Åhh tack så mycket!! vad glad jag blir!! :)
På bilden med glasburkarna köpte jag stoppningsvadd från Panduro, sprayade dem blå/grå och sen redigerade jag in bilder på oväder i burkarna och smälte samman det med stoppningsvadden. Sen la jag en textur ovanpå. Det är säkert den som får det att kännas som en målning. Jag brukar använda Les Brumes texturer som finns här: http://www.flickr.com/photos/lesbrumes/collections/72157619596071109/
Jag brukar lägga texturen högst upp i photoshop och sedan ändra blandningsläget till "soft light" eller ibland "multiply" och sedan drar jag ner opaciteten tills det ser bra ut :) Hoppas att du hänger med, annars är det bara att fråga :) Kram!!
Victoria Söderström

2012-11-05 // 21:35:10

SV: Åh tack så mycket :)
Det är så roligt med folk som delar med sig av sina kunskaper, det uppskattas! :)

Hoppas du får en toppen dag! :)

Svar: Vad kul att det uppskattas! :) Tycker också att det är kul när folk delar med sig :)Hoppas du får en bra dag också!!
Victoria Söderström

2012-11-06 // 10:32:28
» Doris

Din blogg är hemskt fin! Jag gillar speciellt bilden med de arga små molnen :)

Svar: Åh tack så mycket söta du! Vad kul att du gillar bloggen :D
Victoria Söderström

2012-11-14 // 19:36:32
» Kajsa

Hejsan!
Jag undrar hur du redigerar dom här surrialistiska bilderna? Jag har ett litet sånt il men vet inte riktigt hur jag ska få till det! Har du några bra tips du vill dela med dig av?
Tack för en sjukt inspirerande blogg!
Mvh/Kajsa!

Svar: Hej Kajsa!! :) Tack så mycket! Är det något speciellt i redigeringen du skulle vilja veta hur jag gjort? Jag använder mig mycket av lagermasker i photoshop och ändrar oftast färger i curves. Men jag kan försöka svara mer ingående om det är nån speciell grej/bild du skulle vilja veta hur jag gjort? :)
Victoria Söderström

2013-07-29 // 21:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback