Hur gör man för att få bilder mystiska?

 
Jag fick kommentarer om mystiken i mina bilder och tänkte att jag skulle dela med mig av hur jag jobbar. Här är några av mina bästa tips för att bilder ska kännas mystiska:
 
  • Låt modellen titta åt sidan, vara helt bortvänd eller ha hår som täcker hela eller delar av ansiktet. Att inte riktigt kunna se vem som är på bilden skapar en mystik.
  • Fotografera just innan solen går upp eller strax efter att den gått ner. Då är ljuset kallt till sin natur ("den blå timmen"). Allra bäst tycker jag om de där tidiga mornarna då det kan finnas dagg, frost eller dimma. Det finns dessutom någon slags stillhet och rofylldhet just innan världen vaknar till liv.
  • Mörker, rök eller dimma är bland det bästa för att få bilder mystiska. Det gör så att man inte riktigt ser överallt och det gör bilden spännande. Ibland målar jag dit dimma på foton genom att skapa ett nytt, tomt lager i Photoshop, sätta opaciteten på penseln lågt (kanske kring 10%) och sedan måla med en ljusblå/ljusgrå pensel på det ställe i bilden där jag vill ha dimma. 
  • Försök väcka frågor med din bild. Själv älskar jag foton där jag som tittare får fundera lite kring vad som hänt eller vad som ska hända. Varför sitter personen där? Vad har hon i handen? Var är hon på väg? Var kom hon ifrån? Vad finns där bakom? Om man som fotograf kan lämna några ledtrådar men inte berätta allt, så har man lyckats tycker jag. 



Nämen åh, vilken underbar och kreativ blogg som jag missat. Bra inspiration! Här med följer jag dig! :)

Svar: Åhh vad kul att du hittat hit och att du gillar bloggen!! :D
Victoria Söderström

2013-04-18 // 13:47:32
» Angus

Superbra tips!

Svar: Tack! vad kul att du gillade dem :)
Victoria Söderström

2013-04-18 // 20:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback