Om att flyga luftballong

 
Det var många som undrade hur det var att flyga ballong, så jag tänkte att jag skulle göra ett eget inlägg om det.
 
Dagen började med att vi blev hämtade på hotellet hutlöst tidigt. Vi skulle vara på plats och klara i soluppgången nämligen.
 
Väl framme vid startpunkten fick vi först väga oss så att de kunde beräkna vikten på alla passagerare. Sen fick vi hjälpa till medan de fyllde ballongen. Vi åkte en varmluftsballong, så då värmer man luft med en brännare och temperaturskillnaden mellan luften utanför och den i ballongen gör att man lyfter.
 
 
 
Jag är inte speciellt höjdrädd, men jag tyckte ändå att det var läskigt i början. Man ska liksom lita på de där fysiklagarna under en hel balongfärd. Och en ballong går inte att styra annat än nedåt och uppåt, så när man ska landa får man helt enkelt improvisera. Men efter ett litet tag hade jag vant mig och då var det bara roligt! Det var rofyllt och inte alls blåsigt.
 
 
 
 
Det var två ballonger som lyfte ungefär samtidigt. Perfekt när man vill kunna fota hur det ser ut. Vi skiftade mellan att fotografera varandra och att fota utsikten. Men det gällde att hålla hårt i kameran så att man inte tappar den, speciellt då man lutade sig över kanten för att fota rakt nedåt.
 
 
 
När vi skulle landa fick vi vänta ganska länge, eftersom det aldrig dök upp något bra fält i den riktningen ballongen åkte. Vi flög lågt över hustaken till lyxvillor och en man vinkade och tyckte att vi skulle landa på hans tomt. Så söt!
 
 
Till slut hittade vi en äng och landade där. Man fick huka sig ner och vända sig med ryggen mot kanten eftersom landningen inte alltid blir särskilt mjuk.
 
Väl nere hjälptes vi åt att rulla ihop ballongen och trycka ner den i en påse. Fascineras fortfarande hur något så stort kan rymmas i något så litet. Sedan avslutades ballongturen med frukost och champagne.
 



» Becca

Gud så häftigt !

Svar: Jaa, kan rekommendera att prova :)
Victoria Söderström

2013-04-03 // 16:02:52

ÅH, så galet vackert!! Om jag inte varit så jäkla höjdrädd bara..

Svar: Åh, ja! Det kan ju förstöra upplevelsen lite :/ Du får titta rakt fram och aldrig neråt så kanske det går bra :D
Victoria Söderström

2013-04-03 // 22:53:29


instagram tävling på sweetdella.se vinn en shoutout för 4k+ followers gör 20 st shoutouts

http://sweetdella.se

2013-04-04 // 19:06:36
» elno

sv: Åh ja! Fotografi, gestaltning och den kreativa processen på Göteborgs Universitet! Eller ja, Akademin Valand. Den verkar verkligen bra! Tusen tack för lite kontruktiv kritik och så där, vad kul att höra!

2013-04-04 // 23:47:51
» elno

sv: Åh tack :-D Ah de var hur goda som helst vill jag lova! Oh ja, det var det roligaste av allt! ut med bord, stolar, pallar etc!

2013-04-04 // 23:50:34

Underbara bilder!
Men jag blir galet höjdrädd bara av att kolla på dom, så jag håller mig nog borta från det där :P

Svar: Tack så mycket!! :) Åh, ja, då är det inte så kul med en ballongfärd! Men vad roligt att du gillade bilderna ändå, trots att de gjorde dig höjdrädd :)
Victoria Söderström

2013-04-06 // 20:41:09

asså första bilden. dör så fint. vill också åka.

Svar: Åh tack!! :) Ja, du måste testa nån gång när tillfälle ges :)
Victoria Söderström

2013-04-08 // 23:10:42

Någon gång i livet måste jag våga mig på detta. Vilka underbara bilder du fick!

Svar: Tack så mycket!! Åh det tycker jag att du ska! Det är ganska fridfullt så länge man inte är allt för höjdrädd.
Victoria Söderström

2013-04-12 // 16:29:44

Sjukt coola bilder ! :)

Svar: Tack så mycket!! :)
Victoria Söderström

2013-04-24 // 20:59:39

Så himla kul att få flyga luftballong! Lite avis är jag... ;p Den första bilden är ju bara fantastisk!

Svar: Tusen tack! :) Hoppas att du får chansen att testa någon gång också. Det går ju flyga här i Sverige med som tur är :) Kanske något att önska sig i present framöver? :)
Victoria Söderström

2013-05-26 // 23:28:53

Fina bilder!! Men slog det lock för öronen?

2016-06-12 // 23:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback