Svar på frågestunden, del 2 (av 2)

Vilken årstid är din favoritårstid att fotografera under?
 
Jag skulle säga hösten. Mest för att jag älskar dimma och mystiken kring höstiga landskap. En tidig, dimmig sommarmorgon är inte fel det heller. 
 
 
Vilka är dina favoritbloggar?
 
Åh, jag läser så himla många bloggar och gillar alla på olika sätt. Men om jag ska försöka hitta några favoriter (förutom de mest kända som t.ex. Emelie Ohlsson, Nevnarien, Lina Flodins, Jessica Silversaga) så är det:
 
 
 
Amanda Berglund. Hennes foton (oavsett om det är instagram eller uppstyrd fotografering) och hennes illustrationer är så himla fina. Verkar vara en fantastiskt fin människa.
 
 
 
 
 
Jennifer Stroud. Hon tycker om psykologi och foto precis som jag. Hennes foton får mig att vilja bo där hon bor. I Edinburgh med alla slottstorn som har Harry Potter-känsla över sig, eller på landet hemma i Sverige med alla söta djuren. Och så formulerar hon sig så himla bra. Alla meningar ligger så fint på tungan.
 
 
 
 
Caroline Dahlén. Caroline har eget företag som fotograf och jag tycker om att följa med på hennes plåtningar. Hon delar gärna med sig av sina tips och hennes bilder är grymma. Trots att jag aldrig varit en häst-tjej älskar jag hennes hästfoton, både de som är tagna på Island eller hemma på svenska sommarängar. De ser ut som sagohästar!
 
 
 
 
Sandra Beijer. Ok, den här blogen är ju riktigt känd, men den får stå med ändå. Kan man annat än älska niotillfem-Sandra? Så söt och alltid så fint klädd. Vägleder alla vilsna själar och fungerar som en storasyster för många. Lever drömliv och tänker att allting är möjligt och att man måste våga. Sen kanske hon romantiserar en del, men atmosfären är fin och alla skriver så flitigt i kommentarsfälten.
 
 
 
 
Anna Ådén. Anna uppdaterar inte så ofta, men hennes bilder är helt otroliga. Det gemensamma temat är den norrländska naturen, lugnet och ibland vemodet. Så enkelt och så vackert! 
 
 
Vad inspireras du av? 
 
När det gäller foto inspirerars jag mycket av låttexter, citat, sagor, filmer, konst, psykologi och sociologi. Jag brukar skapa inspirationsmappar på datorn där jag sparar sånt jag tycker om. Det har hjälpt mig att se vilken genre av foto jag tycker bäst om och hitta den historia jag vill berätta för världen. Pinterest är också väldigt bra till just det. 
 
 
Vad är ditt tips för att få tillbaka lusten att fota då man är utan inspiration?
 
När jag är utan inspiration brukar jag lägga undan kameran en stund och ägna mig åt att kommentera andras foton istället. Ibland kan det vara skönt med en liten paus och att ägna sig åt andra än sig själv. Lusten brukar komma tillbaka efter ett tag.
 
Man kan också bestämma sig för att göra ett 52 eller 365-projekt. Då fotar man ett foto i veckan eller ett foto varje dag (lite beroende på hur mycket tid man har). Att försöka klara projektet kan vara en drivkraft. Man kan också samarbeta med någon annan så blir det roligare, t.ex. genom att starta ett projekt tillsammans eller ge varandra teman att tolka. Antingen så att man har olika teman, eller så kan man tolka samma tema och bestämma en dag då det ska redovisas.
 
Att åka till en ny plats brukar också vara bra för inspirationen. Det man ser varje dag är inte så spännande, men genom att göra en dagsutflykt någonstans kan man hitta mycket fint att fotografera. Det kan räcka med att åka till grannstaden.



» julia

super fin blogg! :)

kolla gärna in min blogg om mode! puss

Svar: Tack så mycket!! <3
Victoria Söderström

2013-03-29 // 10:53:11

Glad påsk! :)

Svar: Glad påsk till dig också!! :)
Victoria Söderström

2013-03-29 // 13:26:54

Åh tack för de fina orden Victoria! :)

Svar: Åh det var så lite så! Hoppas att folk kikar in hos dig nu :)
Victoria Söderström

2013-03-29 // 18:39:51
» Sissi

Kul att läsa! Ska kika in på dina favoritbloggar nu :)

Svar: Åh hoppas att du hittar någon du gillar :)
Victoria Söderström

2013-03-29 // 19:05:02

Du tar himla fina bilder! GLAD PÅSK!

Svar: Åhh tack!!! :D Glad påsk till dig också!! :)
Victoria Söderström

2013-03-29 // 22:01:42

Det är alltid så kul med frågestunder, haha! Så fin blogg du har, bloglovibyte kanske?? :)

2013-03-29 // 22:41:56

Men hallå, vad fin du är!

Svar: Haha tack! Du kan vara fin! :)
Victoria Söderström

2013-03-30 // 11:43:17
» Alva

Jätte fin blogg , älskar den !

Kika gärna in min och va gärna med i min veckans blogg :)

KRAM

Svar: Åh tack! Vad kul att du gillar den :) Kram!!
Victoria Söderström

2013-03-30 // 15:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback