Looking at the world over the rim of his tea-cup. Each tea lasts an hour, and he wanders home alone


Jag läste en gång en studie som tog upp ensamhet som en riskfaktor. Studien visade att social isolering är lika skadligt för hälsan som alkoholism eller att röka. Det är också dubbelt så farligt jämfört med fetma och farligare än stillasittande.

I veckan har vi varit i Köpenhamn med fotoskolan och ägnat oss åt streetphoto. Jag valde att fotografera ensamma människor och fenomenet "ensam tillsammans", som jag tycker är extra påtagligt i storstäder. Trots att människor lever så tätt inpå varandra så känner sig många väldigt ensamma. Människor springer förbi varandra på gatorna, men ingen frågar vem du är eller hur du mår. Många är just ensamma, mitt bland tusentals människor.

Vår uppgift är att skapa ett bildspel och här är några av bilderna som ska vara med i mitt:



















bra berörande tema, bilden med skyltfönstret och den hemlösa är riktigt tydlig och stark. Ska bli kul att se resten :D

Svar: Tack Tyra!! :) Ska bli kul att se ditt bildspel också!
Victoria Söderström

2012-09-16 // 12:48:02

Alltså vilka starka underbara bilder!
Älskar gatufoto, fast har själv aldrig gett mig på det.

Svar: Tack!! :D Har heller aldrig testat gatufoto tidigare, annat än att jag fotograferat på resor. Men då har jag mest fokuserat på platser och inte på människor.
Victoria Söderström

2012-09-16 // 19:43:35
» Maja

Jättefina bilder verkligen! Mannen med hunden och den sista bilden var de som berörde mig mest. Perfekt i svartvitt också.

Svar: Tack så mycket!! :) Mannen med hunden var nog den situation som berörde mig mest också när jag fotograferade! Så sorgligt men samtidigt så fint att de hade varandra.
Victoria Söderström

2012-09-16 // 22:48:14

Vilka finfina bilder. Gillar mannan som sitter utanför skyltfönstret och den äldre kvinnan med tuff frisyr och barnvagn:)

Svar: Åh tack Patricia! :)
Victoria Söderström

2012-09-17 // 08:12:48

Hej :) Lust att följas via bloglovin?

Svar: Absolut! :)
Victoria Söderström

2012-09-17 // 19:14:40
» Malin

wow! Vilka toppenbilder! Speciellt den med mannen som är på utkiknsplatsen älskar jag. Dina bilder i kategorin 'gestaltande' är jättebra, den med timglaset och fjärilarna är klart mina favoriter och den med fyren! :)

Svar: Åh tack för din fina kommentar!! Tycker bäst om gestaltande/konceptuellt foto så längtar till nästa vecka då vi ska börja med det blocket på fotoskolan. Då kommer det förhoppningsvis upp fler bilder i den kategorin :)
Victoria Söderström

2012-09-17 // 20:21:02

snygga bilder!


Spana gärna in min webshop www.avanna.se Just nu får du som bloggare 50 kr att handla för om du anger
koden BLOGG
i kassan
gäller t om 19/9

Svar: Tack! Och har hittat till din webshop förut! Så mycket fint där!! :)
Victoria Söderström

2012-09-17 // 21:25:36

Oh! Snyggt jobbat. Tycker du lyckades göra uppgiften med bravur!

Svar: Tack så mycket Mathias! :D Får hoppas mina fotolärare tycker samma sak när bildspelet ska redovisas sen :)
Victoria Söderström

2012-09-18 // 09:37:15

Oh vilka intressanta bilder!! :) Gillas!

Svar: Åh tack, vad glad jag blir!! :)
Victoria Söderström

2012-09-18 // 20:50:58
» CJ

Intressanta bilder!

Svar: Tackar!! Håller precis på att sätta ihop det färdiga bildspelet så det kanske kommer upp på bloggen snart också.
Victoria Söderström

2012-09-24 // 11:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback