Undret är inte att flyga i luften eller gå på vattnet utan att vandra på jorden.

Förutom att hälsa på min bror var ett skolprojekt min anledning att åka till Nya Zeeland. När man läser på fotoskolan i Jönköping gör man en projektresa. Poängen är att åka någonstans där man aldrig varit och dokumentera, skapa, fota, filma eller vad man nu vill göra med kameran.
 
Jag valde att ge mig iväg på en tredagarsvandring i Fiordlands nationalpark. En vandring där bara ett begränsat antal personer får vistas i den gigantiska, orörda nationalparken samtidigt och platser måste bokas i förväg. Norrlänning som jag i grunden är, älskar jag natur. Jag älskar orörd trollskog, fågelkvitter, blommor, berg och glaciärer, vatten som är så rent att det går att dricka precis som det är osv osv. Såna där miljöer som är omöjliga att göra rättvisa på bild. Där ingen mobiltäckning finns, inga eluttag, där stjärnhimlen syns så klar att det känns som att den går att nå med handen, där man bär allt man behöver på ryggen. Där det inte finns några sopkorgar eftersom det inte finns någon sophämtning och allt man tar med sig in även måste tas med ut.
 
Vandringen började med trollskog. Ni vet, där varje träd ser ut som en gubbe, mossa ligger överallt och växterna ser ut som något man vill stoppa i en trolldryck.
 
  
 
 
 
 
 
Till slut kommer vi fram till den första stugan som ligger jättefint till vid en sjö.
 
 
 
 
Nästa dag går vi upp ovanför trädgränsen. Det är dimmigt först och man ser inte hur branta stupen är.
 
 
 
Men så börjar det att lätta upp.
 
 
 
 
 
 
 
Och sedan klättrar vi bland lösa stenar, och jobbiga branter i ungefär en timme för att komma upp på den högsta höjden på 1515 m.
 
 
 
Och där har vi gått ungefär halva vandringen. Den andra halvan kommer i ett eget inlägg.



» lina

Fantastisk!!!!

Svar: Åh visst är det? Så fint!!
Victoria Söderström

2013-03-16 // 20:39:11

Magiskt!

Svar: Kan bara hålla med! vackra land!
Victoria Söderström

2013-03-16 // 22:09:09

MEN ÅH. Så galet vackert!!!

Svar: Jaa åh! Blir så glad av natur som blivit bevarad och är skyddad av lagar :) Innan engelskmännen kom till Nya Zeeland såg hela landet ut så.
Victoria Söderström

2013-03-16 // 23:03:29

Wooow vilken supermagisk plats! Och stiligt dokumenterad!

Svar: Tack så mycket!! Ja, otroligt fin! Det är omöjligt att inte bli någon form av miljöaktivist efter att ha gått en sån vandring ;) Tänk om jorden kunde få fortsätta att vara så här fin :)
Victoria Söderström

2013-03-17 // 01:30:08

Jösses så avundsjuk jag blir nu. Det där måste jag göra nästa gång jag är där!

Svar: Åh det kan jag verkligen rekommendera! Det finns tre stora vandringar som alla ska vara helt fantastiska. Dels Milford Track som är klassad som den finaste men som också är den längsta. Sen finns Kepler och slutligen den vi gick - Routeburn track. Träffade flera personer som gick alla tre efter varandra. Så det är ju också en möjlighet om man vill gå all in liksom :D
Victoria Söderström

2013-03-17 // 10:09:21

Hejsan

Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 - 150 kr :P

2013-03-17 // 11:58:10

Som en saga! Vilken vacker planet vi bor på...

Svar: Jaa visst gör vi? Hoppas att den får fortsätta vara lika fin!!
Victoria Söderström

2013-03-17 // 14:47:07

Vilka fantastiska bilder, och trollskogen!

Svar: Åh tack Anna!! :)
Victoria Söderström

2013-03-18 // 20:30:57

Superfina bilder:D

Svar: Tack så mycket!! :D
Victoria Söderström

2013-04-01 // 00:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback